Hogyan beszéljünk gyermekünkkel a környezetvédelemről?

Egyik este az elalvás előtti mesemondás közben nagyobbik fiam megkérdezte: „Apa! Ha az űrhajó felszáll, fent nekiütközik valaminek?” A kérdés arra vonatkozott, hogy kedvenc mesehőseink – Vince Vakond és Bence Béka – űrhajója hogyan lép ki a légkörből. Mérnök emberként gyorsan okfejtésbe kezdtem a légkörről, a sűrűségről, halmazállapotokról, hogy a vízbe is be tudjuk tenni a kezünket minden akadály nélkül, de láttam, hogy csak azért bólogat, mert nem akar még kellemetlenebb helyzetbe hozni. Úgyhogy gyorsan megnéztük ezt a kedves videót az Első fánkról az űrben:

Látod, az kék, az ott a légkör. Azon megy át az űrhajó.” És folytattam a két mesehős kalandjait. Ezen a ponton jöttem rá, hogy bizonyos dolgokat nem is olyan könnyű elmagyarázni a gyerekek nyelvén, bármennyire okosak is. De milyen módszerekkel tudjuk mégis megértetni velük a fontos dolgoat? Például a környezet védelmének fontosságát? Nézzünk pár példát:

Kapcsolat a természettel

Mivel a gyerekek amúgy is szeretnek a szabadban játszani, imádják összepiszkolni magukat, miért ne vihetnénk egy kis tanulást a rendszerbe? Ültethetünk velük együtt fát, virágot, zöldségeket. Együtt figyelhetjük meg a növekedésüket, bevonhatjuk őket a gondozásukba, szüretelhetjük a termést. Közben elmagyarázhatjuk nekik, hogy a miként segíti a növényeket a talaj, a napsütés és a víz a növekedésben. Mi pár évvel ezelőtt egy gömbjuhart ültettünk a kertbe közösen. Egy paradicsompalánta valószínűleg százszor gyorsabban nőne, és a termése is finomabb, de a juhar olyan szép különösen ősszel, amikor színpompásak a levelei.

Tanulás a játékok segítségével

A játékok különböző anyagokból készülhetnek. Megtalálható köztük a fa, a műanyag, a pamut. Ezeknek a súlya, tapintása érzése már ad számukra egy benyomást, miközben elmesélhetjük nekik, hogy miből keletkeznek, és melyek azok amik kevésbé terheli a környezetet. Be lehet őket vonni energiával kapcsolatos játékokba is. Mi 3 évvel ezelőtt építettük meg az első napelemes repülőt, amit az interSolar kiállításról hoztam a fiamnak. Tavaly karácsonyfa alatt pedig két szolár kit is volt. Egy napelemes kisautó illetve egy tudományos szolár szett. Már alig várjuk, hogy a Nap melegét felhasználva tojást főzzünk a kertben.

Környezettel kapcsolatos hírek

Egy környezeti katasztrófával – földrengés, árvíz, tornádó – kapcsolatos hír ijesztő lehet a gyermekek számára, ezért fontos hogy odafigyeljünk és megértsük az ezzel kapcsolatos félelmeiket. Ezek a hírek azonban jó alapot szolgáltathatnak arra, hogy a környezeti katasztrófák okait átbeszéljük, megértessük velük. A tektonikus mozgások ecsetelése szóban talán nem annyira izgalmas, de ha két pirítós összeütközik a tányérban, azt talán megértik. Életkortól függően be lehet őket vonni már a klímaváltozással kapcsolatos témákba is. Meg is kérdezhetjük, hogy ők miképp vélekednek erről?

Takarékos vízhasználat

Magyarázzuk el gyermekünknek, hogy honnan érkezik a víz a csapba! Értessük meg velük azt is, hogy a víz nem áll korlátlanul rendelkezésre. A fogmosás, a növények öntözése vagy a sáros kerékpár lemosása mind jó alkalom arra, hogy a víztakarékosság fontosságát és lehetőségeit átbeszéljük.

Reuse, Reduce, Recycle

Az újrahasznosításban a gyerekek minden nap részt tudnak venni. Gyűjtsük szelektíven a hulladékot és engedjük nekik, hogy ők válasszák szét a papírt, a fémet, a műanyagot vagy a komposztot. Beszéljük meg, mik azok amiket mi magunk is újra tudunk hasznosítani, illetve azt, hogy a külön gyűjtött szemétből miket lehet készíteni! Ha együtt megyünk vásárolni, kiválaszthatjuk közösen azokat a termékeket, amelyek kevesebb hulladékot termelnek. Nálunk pár éve például D Tóth Kriszta Lola mesék sorozatának „Kukasziget és Palackpulcsi” című könyve indított maratoni diskurzust az újrahasznosításról. Én műkedvelőként kicsit jobban belementem a témába, de valakinek már ez is elegendő információ. Aki nem olvasta, legalább most megnézheti:

Ebből is látszik, nem kell nagy dolgokra gondolni, elvont fogalmakkal bombázni a gyerekeket, ha környezetvédelemről, fenntarthatóságról van szó. A legfontosabb a tapasztalat! Amit maga körül lát, amit átél, és amit maga is cselekszik, az fog beépülni az életébe, a szemléletébe. Ha a parkban eldobom a szemetet, akkor az, ha együtt visszaváltjuk az üres üvegeket, akkor az. Mi választunk.

Forrás: energiatakarek.hu