Metánhajtású traktor a New Holland fejlesztésében

A novemberben megrendezésre került hannoveri AGRITECHNICA kiállítás nyitónapján hirdették ki az “ Év traktora 2020” nemzetközi pályázat győzteseit. Az „Év Fenntartható Traktora 2020” kategória nyertese a New Holland Methane Power elnevezésű metánhajtású erőgépe lett.

A traktor és mezőgazdasági gépgyártás (Case IH/New Holland/Steyr), a közúti haszonjárművek (Iveco, Magirus), valamint a motorgyártásban (FPT-Fiat Powertrain) tevékenykedő CNH Industrial az úttörők között szerepel a gázüzemű járművek fejlesztésében és gyártásban. A konszernhez tartozó FPT motorgyárban eddig 50 000 db bio- és földgázüzemű motor készült, valamint 30 000 IVECO jármű  (kamion és busz) üzemel világszerte sűrített földgázzal és biogázzal, azaz magas metántartalmú metángázokkal. Ezek a Clean Energy (Tiszta Energia) program keretében fejlesztett és gyártott járművek 80%-kal kevesebb károsanyagot bocsátanak ki a kipufogórendszerükön keresztül, hosszabb a motorjuk élettartama, illetve a motorok olajcsere ciklusa, továbbá 30%-kal kisebb az üzemeltetési költségük.

A New Holland cég már közel egy évtizede próbálkozik alternatív energiahordozókkal működő erőforrások alkalmazásának fejlesztésével a mezőgazdasági erőgépekben. 2006-ban biodízel erőgép fejlesztésével nyitottak, három évvel később mutatták be a hidrogén-meghajtású erőgéptanulmányukat, 2012-ben propánhajtású T6 traktormodellt mutattak be, egy évvel később pedig ugyanezen széria metánhajtásúvá alakított változatának prototípusával is megjelentek. 2016 őszén végezték az első teszteket egy metángázmotorral működő T6.180 traktorral Németországban, ez a jelenleg bemutatott változat, pedig már a tesztek eredményei alapján továbbgondolt teljesen új fejlesztés eredménye. Az új traktor hathengeres, Fiat Powertrain NEF metánmotorja 740 Nm nyomatékot szolgáltat, amely hasonló egy 180 lóerős dízelmotor nyomatékához. A szervizintervallumok is a dízelmotornál megszokottal azonosak, viszont az üzemeltetési költségei 30 százalékkal alacsonyabbak, mint az azonos teljesítményű 180 lóerős dízelmotorénak. Valós körülmények között legalább 10 százalékkal kevesebb a CO2-kibocsátása, az új erőforrásnak köszönhetően pedig az erőgép zajszintje 3 dBA-val csökkent. A gyártó tervei szerint a következő három évben gyártásra kész stádiumba kerül az új metángázzal üzemelő erőgép.

Forrás: agroinform.hu; technika.gmgi.hu